Tuesday 30 June 2015

Gempa Bumi Sabah 2015

Kota Kinabalu





"Telinga Keldai"

Pada 5 Jun yang lalu, sebuah gempa bumi telah melanda Ranau, Sabah, Malaysia dengan magnitud 6.0. Gempa bumi ini berlangsung selama 30 saat dan merupakan gempa bumi yang paling kuat yang telah melanda Malaysia sejak tahun 1976. Kajian Geologi Amerika Syarikat berkata gempa bumi itu berlaku pada kira-kira 07:15 waktu tempatan (23:15 GMT) pada hari Jumaat itu, pada kedalaman 10 km (32,800ft). Gegaran itu begitu kuat sehingga salah satu daripada "Telinga Keldai" di Gunung Kinabalu telah terputus. Selain itu, jalan raya, bangunan, sekolah dan hospital di pantai barat Sabah dirosak akibat gegaran itu.

null
Lapan belas orang dibunuh akibat gempa bumi ini dengan kebanyakannya merupakan pelajar Singapura dari Sekolah Rendah Tanjong Katong. Tujuh orang murid dan dua orang guru dari Sekolah Rendah Tanjong Katong serta seorang panduan pengembaraan yang menyertai mereka dalam perjalanan ke Gunung Kinabalu itu telah mati akibat gegaran ini. Mereka adalah antara 30 pelajar dan kakitangan yang telah mendaki gunung itu sebagai sebahagian daripada lawatan sambil belajar. Kira-kira 137 orang lain yang mendaki gunung itu terkandas tetapi telah diselamatkan.

Saya tidak boleh bayangkan betapa menyakitkan hati apabila ibu bapa murid-murid Sekolah Rendah Tanjong Katong, yang telah mati akibat gempa bumi ini, menerima berita tentang anak-anak mereka. Hati saya pilu apabila saya menonton berita pada hari itu dan mendapat tahu tentang kejadian ini. Saya berharap bahawa keluarga-keluarga yang terlibat kini baik-baik sahaja.

null
Singapura dan negeri Sabah Malaysia telah memelihara hari berkabung untuk mangsa yang terbunuh dalam gempa bumi Gunung Kinabalu itu. Di Singapura, bendera diterbangkan pada separuh tiang dan seminit diperhatikan di tempat-tempat di mana Sukan Asia Tenggara diadakan.




Timbalan Ketua Menteri Sabah, Joseph Pairin Kitingan, mengaitkan gempa bumi itu dengan sekumpulan 10 orang asing yang telah dilucutkan telanjang di Gunung Kinabalu itu. Beliau berkata tragedi itu adalah "pengesahan" bahawa mereka telah menunjukkan "ketidakhormatan" kepada gunung tersebut. Gunung ini merupakan sebuah gunung suci dan seseorang tidak sepatutnya mengambil fakta ini secara ringan sahaja.


No comments:

Post a Comment